הקורסים שיועברו לתלמידים מחוננים בשנה"ל תשפ"א

  • המעבדה של ד"ר פרנקנשטיין - יורם גרניט

    ״במעבדה של ד"ר פרנקנשטיין״ נחקור את עולמנו הפנימי והחיצוני ע"י ניסויים ותרגילים שונים שיסייעו לנו להבין את עצמנו ואת מה שקורה סביבנו.
    בקורס כל אחד מאיתנו יהפוך "לדר' פרנקנשטיין" הבונה וממציא עולם חדש ושלם.
    ״במעבדה״ נתאמן בבנייה, המצאות, סיפור סיפורים, חשיבה יצירתית, אמנות, עיצוב, מדע ניצור ונחקור עולמות שונים, גיבורים ואת אופיים.
    נמציא דמויות דמיוניות, עם סיפור חיים, ואפילו אירועים מיוחדים שאירעו לדמות. נחקור את תכונות האופי הנובעות מסיפור החיים שבראנו.
    נכתוב סיפור על בסיס עקרונות תסריטאיים ופסיכולוגיים ונחקור אופי, תכונות והתנהגות.
    נשוגר כסוכנים לעולם החדש שלנו ונדווח משם חזרה לבסיס, על הממצאים והתצפיות ע״י מפות, ציורים והמחשות שונות. אפילו נבחר פסקול שילווה את הסיפור.

  • תיאטרון - "באור זרקור" - אביבה רייסקי לוי

    להיות או לא להיות זאת השאלה?? מה אני יכול להיות? מה הייחודיות שלי? האם אנחנו מרגישים בטוחים כ"שאור הזרקורים " עלינו? האם אנחנו מסוגלים לתת לרגשות וליצירתיות שלנו לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים? בקורס יפגשו התלמידים עם עולם התיאטרון, עולם קסום ומרתק שבו הכול יכול לקרות. במסגרת הקורס נחקור את יסודות המשחק והכלים הדרושים לנו כדי לעמוד על במה .
    באמצעות כלים משחקיים כמו: מימיקה, תנועות גוף, קול נלמד ליצור דמויות, לעבוד עם פרטנר, לשחק ולעבוד יחד כקבוצת תיאטרון כאנסמבל וכיחידים .
    התלמידים יכירו שחקנים וסגנונות משחק, תיאטראות שונים בארץ ויתנסו ב"להיות שחקנים" באמצעות: תרגילי ומשחקי תיאטרון המשלבים תנועה, עבודה עם פרטנר, אלתור, יצירת דמויות, תלבושות, מוסיקה, עבודה עם טקסט ועוד. התלמידים ישתמשו במוסיקה, תלבושות, אביזרים, מחזות  ועוד .
    נבקר ונתנסה בסגנונות תיאטרון מגוונים (קומדיה דרמה, אבסורד ועוד), נכיר מחזות ומחזאים שונים נקבל תפקיד משחקי ונעלה מופע!!! הקורס מיועד לתלמידים מחוננים ושם דגש על: מיומנויות החברתיות ורגשיות באמצעות הבמה, מקוריות, חדשנות, פיתוח הקשבה וביטוי לרעיונות בלתי שגרתיים. להיות "באור הזרקור": נוכחים, חופשיים, משוחררים ובטוחים בסיטואציות משתנות. יחד ניתן ביטוי ליצירתיות, לספונטניות ולחופש שבנו.

  • שעשועי מדע - מיכל מור

    אנחנו מוקפים בעולם על כל היבטיו. ההיבט הפיזיקלי, הביולוגי והכימי. לכלי העבודה המושגי והפרקטי שפיתחה האנושות כדי להכיר את האספקטים הללו אנחנו קוראים בשם מדע. בעזרת המדע אנחנו לומדים את העולם. אנחנו עושים את זה בתכנים שונים: פיזיקה וכימיה, למשל, ובאופנים שונים: ניסוי אמפירי ויצירת תיאוריות והפרכתן, למשל. כל אלה ניתן להתחיל כבר בגיל צעיר ובאופן מותאם לגיל הילדים. בקורס אנחנו משתעשעים במדע, ותוך כדי כך לומדים לייצר תיאוריות. חלקן יתבררו כנכונות, וחלקן מופרכות. נתנסה, נשחק ובעיקר נלמד. 
    האם קיים קשר בין ביצה לניוטון? מי היה ארכימדס? נכיר מושגים ככוח ציפה, מתח פנים, מרכז מסה, חשמל סטטי, אטומים ועוד והכל בדרך חווייתית בה התלמידים צופים ומשתתפים באופן פעיל בניסויים מדעיים. 

  • מסביב לעולם – מיכל מור

    אנחנו חיים בתוך עולם של הקשרים ואפילו יחסיות תרבותית. קשה לדמיין הבנה עמוקה של מושגים, רעיונות או אירועים, ללא הבנת ההקשר התרבותי, הדתי והחברתי. ההבנה הזו של שונות מצמיחה אדם חושב, המודע להבדלים ומורכבויות.   ההבנה הזו עומדת בבסיס הקורס שלנו. המסע שנערוך הוא מסע בין תרבותי, שיאפשר לנו להכיר עולמות חדשים והמשימות שנבצע יסייעו לנו לראות את החיים והעולם שלנו בתוך הקשרים שונים.
    בין היתר נבקר ביפן, סין, יוון, ובכל מדינה, נפגש עם דמויות פורצות דרך מתחומים שונים ומגוונים, נכיר מנהגים, תלבושות, נטעם מאכלים אופייניים, מבנים מיוחדים ועוד. 

  • חשיבה מחשובית מיקרוביט - אנה צייריף

    העולם הופך להיות משובץ במערכות חכמות וגם צעירים יכולים ללמוד לבנות אותם. המפגשים מקנים לילדים התנסות עם עולם המייקרים ומאפשרים להפוך רעיון למציאות דיגיטאלית. כרטיס המיקרוביט נפוץ בעולם ופותח במיוחד לצורכי לימודי תכנות ואלקטרוניקה. בקורס זה הדגש על בניית משחקים ומערכות העושות שימוש בחיישנים

    בשלבים המתקדמים של הקורס יוצרים מערכות המתקשרות ביניהן בתקשורת רדיו. כך נוצרים מוצרים שיתופיים מתקדמים.

  • יער מאכל – ירון אלגזי

    המערכת הפורה ביותר ( סוקסציה ) שאנו מכירים בטבע היא יער גשם, סביבה מאוזנת המספקת בית גידול למיליוני יצורים חיים ומנציחה את שרשרת המזון. מערכת זו קיימת בטבע שנים רבות ואינה דורשת התערבות אדם, בשל כך היא נקראת מערכת בת-קיימא !
    במהלך הקורס נלמד להכיר את המקום בו אנו חיים, הביוספירה. נחקור בגישה רב תחומית, כיצד לייצר יער מאכל. נתכנן, נעצב ונקים מרחב מחיה לאדם, לבעלי החיים ולצמחים. היער מכיל בוסתן, צמחי מרפא, שיחי תבלין, ערוגת ירק, פינת ישיבה, קומפוסטר, תיבות קינון...
    בנוסף לפעילות המעשית במרחב החיצוני, נצפה בסרטונים ונדון בתכנים מגוונים מעולם האגרואקולוגיה. שיטת עבודה חקלאית אשר שמה דגש על חיבור הקרקע, הצמחים, בעלי החיים, האקלים ויחסים בין- אישיים. בין הנושאים הנלמדים : חברת שיא, טביעת רגל, זני מורשת / מכלוא, תזונה בריאה, הדברה/האבקה ביולוגית, "זבל" ירוק ועוד.
    אופי הפעילות והמושגים הנלמדים מחנכים לערכי קיימות, אחראיות בין-דורית ואהבת הסביבה והטבע. העבודה היא בצוותים ותורמת מאוד לגיבוש, הקשבה, הכלה, אחראיות אישית ומנהיגות. אופי הלמידה מעורר סקרנות, יצירתיות ועומק חשיבתי.

  • תקשורת בינאישיות א-מילוליות ויצירתיות  בתנועה - מירית ברמן

    רציונל הקורס:
    הקורס יהיה בן 15 מפגשים בהם יחוו התלמידים המחוננים את עולם התנועה והפוטנציאל הגלום בה. באמצעות התנועה, יחקרו ויגלו את האפשרויות לביטוי עצמי בגוף ובמרחב ואת היכולת לתקשר ללא מלים.
    במקביל, ילמדו להמשיג ולמלל את החוויה התנועתית שלהם ושל עמיתיהם. כך ירכשו את היכולת להיזון חוזר (משוב), באופן בונה. שיעור זה מחזק ומפתח מיומנויות בין אישיות ותוך אישיות באמצעים לא מילוליים. פיתוח הקשבה לעצמי ולסביבה פיתוח מיומנויות חשובות כמו אמפטיה, תקשורת, עבודת צוות, התמודדות במצבים של עמימות ועוד...

     

    דרכי עבודה:
    בקורס נתנסה בדרכים של תקשורת תנועתית מגוונת.
     נעסוק בפיתוח היצירתיות והבעה אישית
    נשתמש באביזרים כדי לייצר הזדמנויות לחקור כיווני מחשבה חדשים  ושימושים בלתי שגרתיים.
    נשים דגש על תקשורת בינאישית וקבוצתית תוך שימוש במשחקי תנועה.


    המטרות:

    • התלמידים יוכלו לפתח מודעות עצמית לעצמם ולסביבה דרך תנועה.

    • יכולת העמקה בעבודה עצמית  ובעבודת צוות.

  • בלשות - ליאור הלפרין

    בתוכנית אנחנו נותנים לתלמידים הזדמנות להיכנס לנעליים של חוקרים ובלשים, ולפתור תעלומות מסקרנות הנוגעות לתחומי העניין שלהם ונוגעות בעולמם. במהלך המפגשים הם  מנתחים 'זירות פשע', פותחים עמדת מז"פ, מעלים השערות, לומדים כיצד מנוהלת חקירה מקצועית, בודקים ממצאים כגון טביעות אצבע, מגלים כיצד מפענחים מניעים, ואיך פוסלים או מאששים חשדות. התלמידים יעלו השערות, יפריכו תאוריות ויבינו את הנדרש על מנת לבסס תיק ראייתי. כל זאת, באמצעות חקירה אותה מנהלים התלמידים עצמם על בסיס מידע הנחשף במסגרת השיעורים. הקורס פועל גם בזום באופן חוויתי, סיפורי ומהנה תוך שימוש בעזרים, מצגות, משימות ופעילויות אינטראקטיביות.

  • מבוא היסטוריה - גיא סגלוב

    מהי היסטוריה? מהן גבולותיה? מה ניתן ללמוד ממקור היסטורי בצורה ישירה ועקיפה?  אילו עובדות היסטוריות ניתן להוציא מסיפורי עמים ומיתולוגיות שונות לגבי אורח חייהם של עמים קדומים? הקורס יוצא מתוך הנחת היסוד שאין הרבה הבדל בין החיים כיום לאנשים שחיו לפני אלפיים שנה. בצורה חווייתית יוצגו בפני התלמידים דילמות היסטוריות ובאמצעות חקר וניתוח נבין את השיקולים שעמדו מאחורי החלטות.
    התלמידים ישוו לוחות שנה שונים וינסו להבין את משמעות ההבדלים, יוציאו פרטי מידע היסטורי אמין מתוך אגדות המיתולוגיה הנורדית, ישוו בין המצרים לוויקינגים (ליהודים הקדומים) וינסו לגלות את מהות ההבדלים (השפעת סביבה, עמים שכנים, כמות משאבים ועוד). התלמידים ישאלו האם למלחמה יכול להיות צד חיובי ובעזרת משחק שחמט אנושי יכירו אסטרטגיות קדומות (מלחמת פרס-יוון, אמנות המלחמה מאת סון-טצו). באמצעות משחק הדמיה, יכירו התלמידים את משמעות השיטה הפיאודלית, יתרונותיה וחסרונותיה. לבסוף, נסיים באמריקה שלפני קולומבוס ונבדוק, האם מה שאנו חושבים על אינדיאנים נכון. 

  • אורגימטריה- מיטל רוממי

    קורס האוריגמטריה, בא לפתוח דלת נגישה לאלה המתקשים בתחום הנדסת המרחב ולהעצים את אלה החזקים בו. נעסוק בלימוד מחדש של בסיס הצורות ההנדסיות, איתור זוויות נסתרות ללא עזרים ובעיקר חיזוק החשיבה הלוגית וההבנה המתמטית. בשלבים מאוחרים יותר נפתח יכולות הרכבה תלת ממדיות המבוססות על ערכים גיאומטריים מובהקים. העשרת הידע במושגים מתמטיים, הכרת גדולי המתמטיקאים היוונים ואת אופן ההתפתחות שלהם, שיפור מוכח ביכולותיהם של הלוקים בהפרעות קשב וריכוז וקשיים ביכולת מוטורית )מיקוד עין יד(, התמודדות עם עבודה לפי שלבים, עקביות, התמדה ובניית דימויי עצמי תוך כדי עמידה באתגרים הינם אבני היסוד בקורס האוריגמטריה. כל זאת דרך אמנות קיפולי הנייר המסורתית- אמנות האוריגאמי, באווירת לימודים משוחררת ומרגיעה (לעיתים על קו הריפוי בעיסוק) 

  • בניית עולמות ופנטזיה - אומנות - תמר ורסאנו

    מה הקשר בין מיתולוגיה ופנטזיה? האם בין שייקספיר וטולקין יש משהו משותף? ואיך ניתן לברוא עולמות חדשים?
    בקורס  נחקור מקרוב את המקורות והיסודות הבסיסיים של עולם הפנטזיה, בעזרת  ספרים וסרטים השייכים לז'אנר המרתק. את הידע ניישם על ידי יצירת עולמות דמיוניים משלנו שסיפוריהם מתרחשים בזמנים אחרים – עולמות קסומים בעלי חוקים משלהם.
    כל שיעור נפגוש וניצור מאפיין אחר מעולם זה – מפות עולם קדומות, שפות חדשות,  גיבורים עזי נפש ויצורים קסומים, כוחות רשע ומסעות.
    נתכנן ציר זמן סיפורי וסטורי בורד ובעזרת סיעור מוחות בקבוצה נגבש את העלילות.
    יחד נבנה ונאייר ספר וסיפור פנטסטי המשלב בתוכו קסם ודמיון, קונפליקט חברות והרפתקאות

  • עיצוב מוצר - יורם גרניט

    מידע יעודכן בהמשך

  • חשיבה פיננסית – ירון אלגזי

    במהלך חייו נתקל כל אדם באינספור החלטות כלכליות, חלקן יומיומיות ופשוטות וחלקן מורכבות יותר. כבר בגיל צעיר, הילדים מקבלים דמי כיס ומתנות כספיות ומבקשים לעשות בהם שימוש. בגיל מעט מבוגר יותר בני נוער רבים עובדים ומקבלים שכר, פותחים חשבון בנק, מוציאים כרטיס אשראי ומתחילים את דרכם הפיננסית.
    היכולת לקבל החלטות כלכליות, לאחר איסוף מידע ובחינת חלופות מול צרכים והעדפות, הינה כלי חשוב בחיים המודרניים. "אוריינות פיננסית" מוגדרת כמצבור ידע, דעות והבנה בתחום הכלכלי. ובכלל זה מודעות, מיומנויות, מוטיבציה וביטחון עצמי הנחוצים לקבלת החלטות פיננסיות מושכלות.
    במהלך הקורס אנו נלמד באופן חוויתי (תוך שימוש במשחקים, ספרים, סרטונים, דיונים...), את הנושאים המהותיים לקבלת ההחלטות הכלכליות שאדם נדרש להן : ניהול תקציב; צרכנות נבונה; אמצעי תשלום ובנקים; אפיקי חיסכון; הלוואות ואשראי; שוק ההון; שכיר או עצמאי...
    פרויקט הסיום הוא הקמת עסק במרכז שלנו, כאילו היה זה העולם האמיתי. התלמידים מתחלקים לקבוצות ובונים תוכנית עסקית. כל ילדי המרכז מקבלים "כסף" מקומי, שבו הם עושים שימוש לרכוש בדוכנים של תלמידי הקורס !

  • מבוכים ודרקונים - ליאור הלפרין

    התלמידים ישחקו דמויות בעלות סט כישורים, מטרות, ידע, יכולות ונתונים שונים. הדמויות פועלות בעולם דמיוני שמתווך, מתואר ומופעל על ידי המנחה. המנחה שם מול התלמידים אתגרים, מצבים ומשימות שעליהם לפתור על מנת להתקדם במסגרת המשחק.
    הקורס משמש כאמצעי לפיתוח יכולות חשיבה [עם דגש על חשיבה תהליכית], הומור, שיתוף פעולה, יצירתיות, חשיבה מתמטית, שימוש במשאבים, מוסר, יכולות ורבליות ועוד.
    הפעילות מועברת בעזרת מיניאטורות, לוחות קרב, קלפי כוחות, מצגות ועזרים. הקורס עושה שימוש באתר רול 20 התומך במשחקי תפקידים ובעזרתו ניתן להעלות מפות, אווטרים, קוביות ועזרים רבים.

האלון 39 יבנה. טלפון: 08-9322184. פקס: 077-5270049. דואר אלקטרוני: eshkolyavne@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לבי"סמארט, מרכז למחוננים ומצטיינים יבנה, 2018